Wat doen wij
De ondersteuning die we op scholen bieden aan een leerling, groep, leerkracht, het team en/of ouders is globaal onder te verdelen in vijf functies.
Het uitgangspunt is altijd dat we samen goed passend onderwijs willen realiseren voor de kinderen in zowel het (speciaal) basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.
1. Gidsfunctie
KempenKind Centrum Passend Onderwijs heeft een gidsfunctie waar ouders/verzorgers, scholen en instanties in de regio kunnen aankloppen voor vragen en ondersteuning.
Heeft u een vraag? U kunt ons altijd bellen (0497 - 38 21 45) of mailen (cpo@kempenkind.nl).
Ook als u niet zeker weet of die vraag bij ons thuis hoort. Wij helpen u graag verder.
2. Consultatie en Advies
Het Centrum Passend Onderwijs vervult een consultatieve functie, bijvoorbeeld door
- het preventief en inhoudelijk meedenken, zo nodig observeren en coachen en geven van (handelings)advies m.b.t. uiteenlopende vragen op school-, leerkracht-, groeps- en leerlingniveau
- het opstellen van het groeidocument (zie elders om het document te downloaden)
- het opstellen van ontwikkelingsperspectieven
- de ondersteuning van het werken met ParnasSys
- de deelname aan het ondersteuningsteam van de basisschool
- de deelname aan de Commissie Toelaatbaarheidsverklaringen van het Samenwerkingsverband.
3. Begeleiding
Wij bieden begeleiding op school-, leerkracht-, groeps- en leerlingniveau. Binnen ons team zijn uiteenlopende expertises beschikbaar. Dat kan zijn op het gebied van didaktiek, passend leeraanbod (ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen), werkhouding en taakaanpak, sociaal emotionele ontwikkeling, spraak-, taal- en leesontwikkeling, motorische ontwikkeling, het jonge kind, meer- en minderbegaafdheid, gedrag, autisme, stoornissen, problematieken zoals hechtingsproblematiek, rouwverwerking, enz.
4. Scholing
Bij onderwijsstichting KempenKind leren we van en met elkaar. De KempenKind Academie faciliteert ons scholingsaanbod op een vraag gestuurde en flexibele wijze. Medewerkers kunnen een uitgebreid scholingsaanbod volgen, gegeven door collega’s of externe deskundigen.
Zie ook aanbod in de bovenste navigatiebalk en kies voor scholing.
5. Onderzoek, diagnostiek
- Intelligentie-onderzoek: individueel (WISC, WPPSI), non-verbaal (SON-R) en klassikaal (NIO, NSCCT)
- Vooronderzoek Dyslexie
- Vooronderzoek Dyscalculie
- Aandacht, concentratie en geheugen
- Sociaal-emotioneel functioneren
- Vooronderzoek ontwikkelingsstoornis, bijv. ASS en ADHD
- Psychodiagnostisch onderzoek
- Logopedie, screening en vervolgonderzoek
- Screening MRT, Motorische Remedial Teaching
- Screening en handelingsadviezen fijne en grove motoriek