Begeleiding school
Executieve Functies
Soms hebben kinderen wel voldoende cognitieve capaciteiten maar lukt het hen onvoldoende om aan een opdracht te beginnen, aan het werk te blijven en om vervolgens op hun eigen werk te reflecteren. Schoolsucces is een combinatie van intelligentie en zelfsturing. Het aansturen van gedrag, gedachten en emoties gebeurt door hersenprocessen die "executieve functies" worden genoemd. Deze executieve functies zijn te oefenen. Het CPO kan scholen en leerkrachten ondersteunen in het maken van een plan om de executieve functies op leerling-, klas- en schoolniveau in te oefenen en te integreren in de dagelijkse praktijk. Aan bod komen o.a. werkhouding en taakaanpak (leerstrategie "leren leren").
Spraak- Taal, en leesontwikkeling
Logopedische screening
Voorheen werden jonge kinderen op de basisschool logopedisch gescreend door de GGD. Dat is helaas niet meer het geval. Scholen kunnen deze screening alsnog laten uitvoeren door de logopedisten van het CPO. De screening is gericht op groep 2 leerlingen en signaleert vroegtijdig eventuele problemen op het gebied van articulatie, taalontwikkeling, gehoor / auditieve vaardigheden, mondmotoriek, vloeiendheid, eten en drinken en/of stem(gebruik). Zo nodig wordt een leerling (via leerkracht en ouders) doorverwezen naar specialistische zorg.
Als de leerkracht hiervoor een reden ziet, is het ook mogelijk om groep 1 leerlingen te screenen. Tevens is het mogelijk om vervolg onderzoeken uit te voeren om de gesignaleerde problemen of achterstand beter in beeld te brengen.
Begeleiding op school
De school kan via het CPO een aanvraag indienen voor de ondersteuning door een logopedist of een spraak-, taal- en/of leesspecialist, bijvoorbeeld ter versterking van de mondelinge taalvaardigheden, het instructiebegrip, de talige rekenvaardigheden en de communicatie met anderen.
Didactiek
Didactiek is de kunst van het onderwijzen! Hoe dragen we kennis, vaardigheden, leerhoudingen en attitudes over aan leerlingen? Het komt in in iedere lerarenopleiding aan bod maar soms kan het nodig zijn om de eigen kennis en vaardigheden op te poetsen en te vergroten. Hoe komt een kind tot leren, hoe wordt het leerproces geëvalueerd, welke middelen bieden ondersteuning, etc. De mensen van het CPO geven leerkrachten (nieuwe) handvaten om bijvoorbeeld in te zetten bij lezen en rekenen, ook als er sprake is van dyslexie of dyscalculie. Een van de gebruikte methoden is Taal in Blokjes, een methode voor kinderen met lees- en spellingsproblemen.
Passend (leer)aanbod
Het CPO ondersteunt scholen bij het signaleren en in kaart brengen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften gericht op didactiek, sociaal emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid en de algemeen dagelijkse levensverrichtingen (ADL). In samenspraak met school worden passende stimulerende doelen opgesteld. Dit kan waar mogelijk door gebruik te maken van Passende Perspectieven of door doelen te stellen binnen een eigen leerlijn. Naar aanleiding van deze doelen adviseren we op het gebied van passend aanbod en klassenorganisatie. Door middel van observaties geven we praktische handelingsadviezen.
Numicon
Numicon is een ondersteunend leermiddel dat leerlingen spelenderwijs meeneemt van ordenen naar leren rekenen en leerlingen inzicht geeft in getallen en rekenstrategieën. Het materiaal van Numicon maakt getallen concreet, omdat kinderen getallen letterlijk kunnen zien en voelen. Het CPO biedt ondersteuning bij de implementatie van Numicon op individueel -, klassen- of schoolniveau. De kennismaking bestaat uit de introductie van het materiaal, het leren werken met Numicon in kleine groepjes en Numicon op het digibord. Hierna is verdere verdieping mogelijk.
Meer- en Hoogbegaafdheid
Begeleiding Jonge kind
Vanuit de gidsfunctie kan CPO KempenKind ook meedenken over de jonge (risico) kinderen. We hebben intensief contact met kinderdagverblijf en peuterspeelzaal om peuters al vroegtijdig te signaleren. Door de ondersteuningsbehoeften samen met ouders in beeld te brengen, kan gekeken worden welke onderwijssetting het beste aansluit. Door middel van een preventieve aanpak voorkom je dat kinderen op een verkeerde plek gaan starten en er vroegtijdige schoolwisselingen nodig zijn.
Binnen het CPO is er expertise opgebouwd m.b.t. het jonge kind: hoe verloopt de normale ontwikkeling van baby naar peuter en kleuter? Wat zijn interventies die ingezet kunnen worden als de ontwikkeling van het jonge kind anders of opvallend verloopt? Binnen het CPO hebben we een aantal experts, die graag meedenken met ouders, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en scholen.
Er is een netwerk opgebouwd vanuit de gidsfunctie, waardoor er korte lijntjes zijn met Medisch Kleuterdagverblijf (MKD), Kinderdagcentrum (KDC), behandelgroepen Kentalis en andere voorschoolse voorzieningen. Zelfs voor de start zijn er al mogelijkheden om met u als ouders en school mee te denken. Dat kan in het ondersteuningsteam 4-.
Klik op de link (team OST 4-) voor meer informatie.
Mindset als basis voor talentontwikkeling
Vanuit de theorie van Carol Dweck bieden we een passend aanbod om de groeimindset in school of een groep te ontwikkelen en zo het beste uit jezelf te halen. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: breinologie, aangaan van uitdagingen, leren omgaan met fouten, doorzettingsvermogen, leerkuilen, growth en fixed mindset en groeitaal. Het doel is zowel bij kinderen als leerkrachten het vergroten van de intrinsieke motivatie en de positieve benadering van leren. Hierbij zijn ook het stellen van eigen doelen en eigenaarschap belangrijk.
Voorkomen van pesten
Pestgedrag komt helaas voor. De eerste insteek is altijd het preventief benaderen door middel van het opstellen van beleid, groepsvorming, scholing van personeel in het oppakken van eerste signalen, sociale weerbaarheid en het signaleren en registreren van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Crisisbegeleiding
Is er op korte termijn intensieve begeleiding, een consult of advies nodig? De kracht van het CPO zit ook in de snelheid en flexibiliteit waarmee een hulpvraag kan worden opgepakt.